Ghid utilizare

Autentificare (acces in sistem)

autentificare

Accesul in NoviCar se face pe baza unui utilizator si a unei parole. Atat utilizatorul cat si parola sunt case sensitive (calculatorul va tine cont daca sunt scrise cu litere mici sau mari). Dupa introducerea utilizatorului si parolei se apasa butonul de Autentificare.

Utilizatorul implicit in NoviCar este admin, iar parola a

Odata utilizatorul autentificat in sistem, el va primi o serie de dreptul (access) la anumite module/meniuri din sistem. Fiecare utilizator are drepturile sale definite de catre un administrator al programului. Pentru mai multe detalii despre drepturi, rolurile utilizatorilor si profilele associate acestora, cititi sectiunea Roluri, Utilizatori, Profile.

schimbparola

Daca un utilizator doreste sa-si schimbe parola, o poate face din fereastra de autentificare, apasand Schimbare Parola Acces. Pentru a schimba parola trebuie sa completati utilizatorul, parola veche (cea pe care o detine in present), parola noua si sa confirmati parola noua introdusa. Dupa completarea acestor date, apasati Resetare Parola.

Mediul de lucru NoviCar (fereastra principala)

pagprincip

Fereastra principala este impartita in mai multe “zone” dupa cum urmeaza:

a) bara de stare, din care puteti obtine informatii despre tipul de licenta, denumirea C.A.R.-ului curent precum si utilizatorul autentificat la momentul respectiv.

Modulele (Situatie membrii, Contracte imprumut, Refinantare imprumuturi etc.) sunt prezente in partea de sus sub forma de pagini. La randul lor paginile contin mai multe meniuri cu privire la operatiile pe care le puteti face in program.

In partea din stanga sus aveti afisata optiunea cu privire la aspectul interfetei. Programul are o interfata moderna, bazata pe skin-uri.

In cazul in care aveti o configuratie hardware mai slaba (un calculator cu performante reduse, de exemplu aveti 512 Mb RAM) puteti selecta ca si aspect al interfetei, windows vechi. Programul va ajusta interfata in functie de performantele calculatorului dumneavoastra.

PARTICULARIZARE C.A.R.

  • Date generala C.A.R.

DateGenerale

Pentru a defini datele de identificare ale C.A.R.-ului dumneavostra, selectati din meniul Particularizare C.A.R., Date generale C.A.R. Pe langa date de identificare obisnuite, aveti posibilitatea sa definiti o sigla (personalizata) care va apare tiparita pe fiecare raport sau situatie. De asemenea, puteti configure antetul fiecarui raport sau situatii pe care o veti tipari ulterior.

  • Banca

Pentru a folosi Registrul Banca sau evidential alte operatii contabile, puteti defini conturile bancare cu care lucrati.

banca

Introduceti denumirea contului, banca la care aveti deschis acest cont, filiala si numarul contului in cauza. Puteti selecta daca este cont principal sau nu. Daca selectati aceasta optiune, afisarea Registrului Banca se va face implicit cu contul in cauza.

Puteti defini un numar nelimitat de conturi bancare sau banci.

  • Serii documente

Din meniul Particularizare C.A.R. aveti posibilitatea sa definiti serii pentru diferite module (contracte de imprumut, casierie, etc.), selectand Serii Numere Documente. Puteti adauga, modifica sau anula serii.

seriichit

La adaugarea, pe langa serie, trebuie sa introduceti numarul minim (numarul de pornire) si numarul maxim (numarul maxim pana la care doriti sa ajunga numaratoarea). De asemenea pentru fiecare utilizator din sistem se poate aloca o serie. Astfel, daca aveti mai multe casierii, respectiv casieri, puteti aloca pentru fiecare serii diferite.

Puteti aloca serii pentru diferite module, cum ar fi: Contracte de imprumut, Casierie, Somatii sau Retineri.

 Nu sunteti obligat sa definiti serii, programul va permite sa introduceti seriile pe care le doriti. Definierea de serii automata este o facilitate care va usureaza munca.

  • Date de identificare ale membrilor

Datele de identificare sunt acele “etichete” cu ajutorul carora descrieti fisa unui membru, de exemplu : cnp, adresa, nume, prenume, data nasterii, nr. carnet de pensie etc.

dateindentificare

Ficare fisa membru pe care o introduceti contine o serie de date de identificare. In functie de aceste date de identificare, puteti cauta sau extrage o serie de situatii statistice pentru memebrii din C.A.R.

Datele de identificare le puteti defini in functie de necesitati. Nu exista un numar limita.

Aceste date de identificare constau in identificarea fisei membru, girantului, utilizatorului etc. Este recomandat sa treceti ca date de indetificare numele, prenumele, adresa, CNP-ul. Datele enumerate mai sus sunt cele mai uzuale, sau de baza. Puteti defini orice data de identificare in functie de necesitate. De exemplu pentru fiecare membru puteti introduce pensia si nr. de carnet de pensie sau data inscrierii in C.A.R. Pentru un girant, de exemplu, puteti introduce salariul. In continuare vom descrie cum se defineste o data de identificare.

dateindetificare2

Fiecare data de identificare trebuie sa aiba o denumire. Denumirea este unica. De asemenea, trebuie sa selectati tipul datei de identificare. El poate fi :

a)      alfanumeric (puteti introduce si cifre si litere, de exemplu adresa) ;

b)      numeric decimal (puteti introduce numai cifre, de exemplu pensia) ;

c)      numeric intreg (puteti introduce numai numere intregi – numere fara virgula) ;

d)     data (puteti introduce data, de exemplu data nasterii);

e)      timp (puteti introduce ora);

f)       boolean (“adevarat” sau “fals” de exemplu puteti introduce daca membrul are sau nu carnet de pensie sau daca este sau nu pensionar)

In marea majoritate a cazurilor o sa folositi primul tip, cel Alfanumeric.

Fiecarei date de identificare ii puteti atasa o descriere pentru a o gasi mai usor atunci cand aveti un numar mai mare de date de identificare definit. Nu este obligatoriu de introdus descrierea.

Pentru datele de identificare care sunt de tipul numeric decimal (de exemplu sume) puteti introduce, daca doriti, o valoare minima si/sau o valoare maxima. Acest lucru va ajuta la introducerea de fise noi, programul va avertizeaza daca ati introdus o valoare sub cea minima sau peste cea maxima pentru acea data de identificare.

De exemplu pentru o data de identificare precum CNP-ul, puteti introduce o valoare maxima de 13 caractere. Programul va va avertiza daca introduceti mai multe sau mai putine caractere. Aceste verificari pe care le puteti defini va ajuta sa aveti o corectitudine mai mare a datelor.